Om Filmkonsulentene

Vi lever i et kunnskapssamfunn hvor kunnskap skapes, deles og skal være tilgjengelig for alle. Er det noe vi lurer på søker vi det opp og finner svar. Da er det viktig at kunnskap formidles på en måte som gjør at den når frem, forstås og fører til økt forståelse eller motiverer til handling.

Filmkonsulentene har spesialisert seg på å lage film hvor kunnskapsformidling står sentralt. Skal oppmerksomhet skapes, nye målgrupper nås, informasjon forankres, eller historier fortelles, så handler det om kunnskapsformidling med ulike filmatiske grep.

“Vår misjon er å motivere til handling gjennom oppmerksomhet og økt kunnskap”

Det er i dette landskapet vi trives og er på vårt beste.

Gjennom innsikt i målgruppene, engasjerende historiefortelling og sterke visuelle grep, setter vi premissene for å lage film som gjennom økt forståelse motiverer til handling.

Vi kan hjelpe deg med film!

Filmkonsulentene er en filmprodusent som har lang og solid faglig kompetanse på filmproduksjon. Vi har spesialisert oss på kunnskapsformidling gjennom innholdsrike, engasjerende og inspirerende filmer - enten formålet er kunst og kultur, informasjon, markedsføring eller opplæring.

Vi brenner for å lage gode filmer - filmer som lykkes, får seeren til å bli engasjert, forstå, føle og tenke. Gjennom film kan vi formidle vanskelige tema på en varsom måte, vise detaljer i en arbeidsprosess eller gjenskape det som skjedde i går.

For oss er film svaret på spørsmålet om hvordan du skal få sagt det.

 

Film- og videoproduksjon - metoder, kanaler og virkemidler

Vi mestrer mange sjangere fra fiksjon til dokumentar,  drama, tradisjonell filming og  animasjon samt digital visualisering.  Vi produserer alt fra dokumentasjonsfilm, markedsføring og undervisning til informative filmer for en spesifikk målgruppe som skal inspirere til engasjement og handling.

Staben og våre samarbeidspartnere har erfaring fra både lange og korte formater som tv-underholdning, dokumentar, spillefilm, SoMe-filmer og reklame. Dette er erfaringer og spisskompetanse som vi tar med oss i våre produksjoner som hovedsakelig er i format fra 20 sekunder til 6-8 minutter. Filmens lengde er avhengig av formål og hvilken målgruppe og plattform filmen skal vises på.

Ulike typer filmproduksjoner vi tilbyr:

  • Kunnskapsfilm

  • Undervisningsfilm

  • Opplæringsvideoer

  • Informasjonsfilm

  • Corporate film

  • Produktfilm

  • Reklamefilm

  • Promofilm

  • Forklaringsvideo

  • Presentasjonsvideo

  • Film for sosiale medier

  • Intervjuer

  • Animasjonsfilm

  • Dronefilm

  • Rekrutteringsfilm

  • Forklaringsfilmer

  • Film for internopplæring

  • Faktafilm

  • Time-Lapse

  • Instruksjonsfilm

  • Videomarkedsføring

Vi er en totalleverandør innen filmproduksjon og vårt hovedkontor er sentralt plassert i Oslo sentrum. Vi forestår filmproduksjon i Oslo, Bergen, Trondheim og resten av landet.

Vi jobber kreativt med konsept og idé

Vi er vant til å være nært på våre kunder, forstå deres virksomhet, og fortelle historiene deres på en kreativ og original måte. I dag finner vi mengder med flinke selskaper som lager fine filmer. Filmer som vi finner overalt i informasjonsjungelen, både på nett og mobil. Men hvor mange av filmene huskes og hvilke budskap er formidlet?

En av våre sterke sider er at vi både tørr, og har erfaring med å fortelle kundenes historier på en kreativ og original måte. Historier som formidler et intelligent budskap, treffer målgruppen og viktigst av alt står ut i kommunikasjonsjungelen. Vi liker å jobbe så nært med våre kunder at vi utfordrer til å tenke utenfor boksen, med særegne ideéer og konsept som løfter budskapet til et høyere nivå. 

Som et kreativt produksjonsbyrå er vi vant til å finne gode løsninger for at våre kunder skal oppnå sine målsetninger. Idé- og konseptutvikling er en naturlig del av vår produksjon. Dette gir seg ofte utslag i spennende konsept som både overrasker oppdragsgiver og bidrar til måloppnåelse.

Vi jobber innsiktsbasert med målgrupper

Vi lager film tilpasset ulike målgrupper og jobber innsiktsbasert for å forstå målgruppenes kjøpsreiser eller beslutningsgrunnlag. Forståelse for ulike målgruppers kanal- og medievalg vil kunne være førende for både format, dramaturgi og historiefortelling.

Når vi skal nå mer spesifikke målgrupper utvikler vi personas som gir oss enda dypere innsikt i deres mediehverdag, kunnskapsnivå, motivasjonsfaktorer, informasjonsbehov og søkeadferd m.m. Ikke minst må vi hensynta i hvilken modus vi treffer målgruppen. Sveiper de gjennom feeden sin eller er de på søk etter noe og henter info fra en nettside. Tenkt modus og setting hos målgruppen er helt avgjørende faktorer for hvordan filmen formes og formidles.

Vi har lang erfaring med å lage filmer for barn, og mener vi er gode på å få oppmerksomhet og tilpasse budskap til noen av de meste krevende målgruppen av alle; ungdom og unge voksne.

Vi har svært effektiv produksjon og høy leveringskapasitet

Filmkonsulentene har gjennom årene opparbeidet seg en svært effektiv produksjonsmetodikk som gjør at vi kan levere store volum på kort tid med høy kvalitet. Våre kunder skal oppleve å få mye film og høy kvalitet for pengene. Som eksempel produserte vi i 2020 mer enn 150 korte filmer, som hver seg var på 2-8 minutter (til sammen 12.5 timer), hvor vi stod for alt fra research, utarbeidelse av konsept og idé til ferdig film. 

Vi har en digital arbeidsflyt og  gjennomfører våre prosjekter skybasert. Det gjør at vi raskt og enkelt kan gi våre kunder tilgang til å se råmateriale eller filmversjoner når som helst, hvor som helst, så lenge det er nettilgang.

Vår metode

Vi vil helst bli involvert i filmprosjektene så tidlig som mulig – fordi vi tror vår erfaring tilfører prosessen mye, og gir bedre resultater til slutt. Vi har utviklet en modell som vi ofte bruker. Den går ut på å bruke mye tid på å få skikkelig innsikt i behovene, og finne svar på de viktigste spørsmålene sammen med våre oppdragsgivere. Våre oppdragsgivere opplever at dette forprosjektet gir økt trygghet i det videre arbeidet. Vi kaller modellen for de fire F’ene.

 

1. Finne

I en felles workshop samler vi all nødvendig informasjon for å kunne lage et godt filmkonsept.

 

3. Forme

Vi skriver ut ideér, designer prosjekt og lager et prisoverslag for filmproduksjon.

2. Foredle

Med bakgrunn i god innsikt spisser vi budskap, konkretiserer mål og jobber fram filmkonseptet.

 

4. Formidle

Vi lager en strategi for spredning og bruk på alle relevante plattformer.