fag.film / FBIE VG1 / Modul B

FBIE VG1 - Modul B

MODUL B - Farger og komposisjon

I FBIE faget er det viktig å ha kunnskap om fargelære og komposisjon. Fargelære er forståelse av hva farger er og hvordan vi bruker dem.
Farger påvirker oss på forskjellige måter. Hvordan vi opplever en farge er avhengig av hvilken farge den står sammen med.

For å oppnå ønsket uttrykk i eget arbeid er det viktig å ha kunnskap om hva en komposisjon er og hvilke virkemidler man kan bruke.
Bruker man de riktige virkemidlene så kan man oppnå det uttrykket man selv ønsker.

I modulen finner du en film om Ittens fargelære samt filmer om bruk av farger i de fire fagområdene. I tillegg er det fire filmer om hvordan farger brukes konkret i de fire fagene. For å oppnå ønsket uttrykk i eget arbeid er det viktig å ha kunnskap om hva en komposisjon er, og om ulike komposisjonsvirkemidler.

 
 

Ittens fargelære

Farger påvirker oss kanskje mer enn vi er bevisst på. De fanger oppmerksomheten vår, skaper stemninger og følelser. Hvordan vi opplever en farge er avhengig av flere ting blant annet hvilken farge den står sammen med. Ittens fargelære kan hjelpe oss å forstå fargeblanding og hvordan farger kan skape harmoni og kontraster.

    1. Gi eksempler på hvordan farger kan påvirke oss.

    2. Snakk sammen i klassen om hva dere kjenner til av symboler og signaler som har med farge å gjøre.

    3. Hva betyr kontrast?

    4. Hva betyr komposisjon?

Fargelære for frisører

En frisør må ta hensyn til farger på mange forskjellige måter når håret skal farges. Frisør Kristine Bommen forteller hvordan hun forholder seg til farger og fargeteori i sitt yrke.

    1. Hvordan tror du en frisør jobber med fargelære i praksis?

    2. Hva tenker du er viktig å ta hensyn til når man skal farge håret til en kunde?

 
 

Fargelære i praksis frisør

En kunde ønsker å farge håret. Vi følger prosessen.

    1. Hvordan tror du en frisør jobber med fargelære i praksis?

    2. Hva tenker du er viktig å ta hensyn til når man skal farge håret til en kunde?

Fargelære i praksis blomsterdekoratør

Vi blir med blomsterdekoratør Erik Køpke som viser hvordan man setter sammen en bukett i forhold til farger.

    1. Hvordan tror du en blomsterdekoratør jobber med fargelære når han eller hun skal velge blomster til en bukett?

    2. En blomsterdekoratør jobber med materialer fra naturen. Hvordan tror du det påvirker måten å jobbe med farger på?

 
 

Fargelære for blomsterdekoratører

Blomster kommer i forskjellige farger, vi får en kort innføring hvordan en blomsterdekoratør forholder seg til farger i sin jobb. Hvite roser betyr for eksempel noe spesielt i noen kulturer og kan derfor ikke brukes til alle anledninger for alle.

    1. Hvordan tror du en blomsterdekoratør jobber med fargelære når han eller hun skal velge blomster til en bukett?

    2. En blomsterdekoratør jobber med materialer fra naturen. Hvordan tror du det påvirker måten å jobbe med farger på?

Fargelære i praksis interiørdesign

Interiørarkitekt Cathrine M. Vonholm Edwards forteller om hvordan man ipraksis velger farger i et interiørdesign og viser et konkret eksempel.

    1. Hvordan tror du en interiørdesigner jobber med fargelære når han eller hun skal utarbeide en interiørdesign?

    2. Hvor viktig tror du fargelæren er for en interiørdesigner?

    3. I hvilke sammenhenger tenker du at en interiørdesigner har bruk for fargelæren?

 
 

Fargelære i interiørdesign

Fargebruk i interiørdesign, hva betyr valg av farger for en interiørdesigner og hvordan jobber man med farger.

    1. Hvordan tror du en interiørdesigner jobber med fargelære når han eller hun skal utarbeide en interiørdesign?

    2. Hvor viktig tror du fargelæren er for en interiørdesigner?

    3. I hvilke sammenhenger tenker du at en interiørdesigner har bruk for fargelæren?

Fargelære i praksis eksponeringsdesign

Hvordan velger du farger i eksponeringsdesign? Hvordan går du frem for å analysere hvor du trenger farge og hva du ønsker med at fargen skal gjøre med uttrykket. En praktisk gjennomgang med Marit Andreassen.

    1. Hvordan tror du en eksponeringsdesigner jobber med fargelære når han eller hun skal utarbeide en design?

    2. Hvor viktig tror du fargelæren er for en eksponeringsdesigner?

    3. I hvilke sammenhenger tenker du at en eksponeringsdesigner har bruk for fargelæren?

 
 

Fargelære i eksponeringsdesign

Hva er viktig å tenke på ved bruk av farger i eksponeringsdesign? Hva ønsker du å formidle og hvordan kan valg av farger kan hjelpe deg å oppnå dette? Hvordan jobber man med farger i eksponeringsdesign.

    1. Hvordan tror du en eksponeringsdesigner jobber med fargelære når han eller hun skal utarbeide en design?

    2. Hvor viktig tror du fargelæren er for en eksponeringsdesigner?

    3. I hvilke sammenhenger tenker du at en eksponeringsdesigner har bruk for fargelæren?

Komposisjonslære

For å oppnå ønsket uttrykk i eget arbeid er det viktig å ha kunnskap om hva en komposisjon er, og ulike komposisjonsvirkemidler. Dette for å kunne velge de virkemidlene som kan brukes for å oppnå bestemte uttrykk og bruke dem på en bevisst måte. Denne filmen gir en innføring i komposisjonslære.

    1. Hva betyr «komposisjon»?

    2. I hvilke sammenhenger brukes ordet «komposisjon»?

    3. På hvilke måter tenker du at komposisjon er viktig i en blomsterbukett?

    4. En komponist komponerer musikk. Hvordan kan du overføre det til FBIE-yrkene?

    5. Velg deg en låt eller et musikkstykke og lytt til musikken med øynene lukket. Hva er musikken satt sammen av? Hvordan kan du beskrive musikken med ord? Klarer du å beskrive musikken med farger? Former? Linjer? Teksturer? Rytme? Kontraster?

    6. Hva må du ha for å «komponere» en frisyre? En blomsterbukett? En interiør- eller eksponeringsdesign?

 
 

Komposisjonslære i praksis frisør

Hårtype, ansiktsform, hårlengde og volum er alle eksempler på faktorer en frisør må ta hensyn til når de skal klippe en kunde, lage en komposisjon.

    1. I hvilke sammenhenger tenker du at en frisør må forholde seg til komposisjonslære?

    2. Komposisjon betyr å sette noe sammen til en helhet. Hvordan tror du frisøren jobber med komposisjon i praksis?

Komposisjonslære i praksis blomster

For å få til det uttrykk man ønsker med en blomsteroppsetting eller bukett er det viktig å ta hensyn til former på selve blomsten og formen og linjer på buketten eller blomsteroppsats.

    1. Hvordan tror du en blomsterdekoratør jobber med fargelære når han eller hun skal velge blomster til en bukett?

    2. En blomsterdekoratør jobber med materialer fra naturen. Hvordan tror du det påvirker måten å jobbe med farger på?

 
 

Komposisjonslære i praksis interiørdesign

Hvordan kombinere farger og forskjellige materialer for å oppnå en god komposisjon. En god komposisjon gir en opplevelse av balanse i rommet.

    1. Hvordan tror du en interiørdesigner jobber med fargelære når han eller hun skal utarbeide en interiørdesign?

    2. Hvor viktig tror du fargelæren er for en interiørdesigner?

    3. I hvilke sammenhenger tenker du at en interiørdesigner har bruk for fargelæren?

Komposisjonslære interiørdesign (konkret)

For interiørdesignere er det viktig å skape en balanse mellom forskjellige materialer, farver og teksturer, å lage en god komposisjon.

    1. Hvordan tror du en interiørdesigner jobber med fargelære når han eller hun skal utarbeide en interiørdesign?

    2. Hvor viktig tror du fargelæren er for en interiørdesigner?

    3. I hvilke sammenhenger tenker du at en interiørdesigner har bruk for fargelæren?

 
 

Komposisjonslære i praksis eksponeringsdesign

Hvordan bygger man opp en fin komposisjon i eksponeringsdesign i praksis? Det gir denne filmen en kort innføring i.

    1. Hvordan tror du en eksponeringsdesigner jobber med fargelære når han eller hun skal utarbeide en design?

    2. Hvor viktig tror du fargelæren er for en eksponeringsdesigner?

    3. I hvilke sammenhenger tenker du at en eksponeringsdesigner har bruk for fargelæren?

Komposisjonslære eksponeringsdesign (konkret)

Komposisjon i utstillingsdesign handler også om former og motformer, det gylne snitt er et godt utgangspunkt.

    1. Hvordan tror du en eksponeringsdesigner jobber med fargelære når han eller hun skal utarbeide en design?

    2. Hvor viktig tror du fargelæren er for en eksponeringsdesigner?

    3. I hvilke sammenhenger tenker du at en eksponeringsdesigner har bruk for fargelæren?